FAQ
Jaki wariometr będzie dla mnie najlepszy?
Jeden z popularnych modeli wariometrów oferowany przez Flymaster to VARIO M. Jest to cenowo konkurencyjny, wysoce funkcjonalny i łatwy w obsłudze wariometr. Model ten charakteryzuje się przyjemnym dla ludzkiego ucha dźwiękiem, precyzyjnym pomiarem prędkości wznoszenia i opadania, najbardziej potrzebną cechą każdego wariometru. Jego, mniejszym i lżejszym odpowiednikiem jest Vario LS, który ma nieco mniejszy ekran i brak możliwości komponowania wyglądu ekranu w programie Designer.
Jeśli możesz pozwolić sobie na coś droższego to zdecydowanie polecamy wariometr GPS M, który oferuje podobne zalety, ale z dodatkowymi funkcjami nawigacyjnymi, pozwalającymi pilotom na bardziej zaawansowane planowanie tras oraz monitorowanie swojej lokalizacji podczas lotu. Na poziomie podstawowym najistotniejszą funkcją jaką posiadają wariometry wyższej klasy od Vario M to właśnie „kropka termiczna”, która pokazuje gdzie znajduje się noszenie w którym przed chwilą byłeś. Także siła i kierunek wiatru, to funkcje bardzo przydatne podczas latania i w górach i na płaskim. Wariometr GPS M to sprzęt, który posiada wszystko co może mieć amatorski wariometr, ale jeśli chcesz się ścigać w zawodach, dobrze wyposażyć się już w coś typowego dla zawodników, czyli NAV, albo LIVE.
Wariometry Flymaster zyskują popularność ze względu na swoją niezawodność, łatwość obsługi, precyzyjne pomiary oraz funkcje bezpieczeństwa, co sprawia, że są doceniane w środowisku lotniczym przez pilotów zarówno początkujących, jak i zaawansowanych.
Jak zgrywać swoje loty z urządzeń Flymaster ?
Wszystkie wariometry Flymaster używają tego samego protokołu do komunikacji z komputerem. Korzystając z kompatybilnego oprogramowania możliwe jest pobieranie tras i punktów orientacyjnych, a także wgrywanie punktów orientacyjnych (niemożliwe w modelu VARIO) do twojego urządzenia. Następnie, w zależności od oprogramowania, można wygenerować różne typy plików. Przykłady to IGC albo KML, które można używać z Google Earth.
Aby podłączyć urządzenie do komputera, należy użyć dostarczonego kabla USB. Przed podłączeniem urządzenia do komputera należy zainstalować sterowniki USB. Aby to zrobić, należy uruchomić plik instalacyjny sterowników, który można pobrać z naszej strony internetowej i postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie. Zakładając, że sterowniki są zainstalowane, po podłączeniu urządzenia do komputera automatycznie przypisywany jest COM.
Transmisja danych odbywa się poprzez interfejs szeregowy. Jeśli konieczna jest ręczna konfiguracja interfejsu, należy użyć następujących parametrów:
• Szybkość transmisji: 57.600
• Bity danych: 8
• Bit stopu: 1
• Parzystość: Brak
• Kontrola przepływu: Brak
Istnieje kilka programów kompatybilnych z urządzeniami Flymaster. Każdy program ma swoją specyficzną metodę użytkowania, która zwykle zaczyna się od zdefiniowania portu COM. Poniższa lista zawiera najbardziej znane programy, ale prawdopodobnie będzie się z czasem rozrastać.
GPSDump – Bardzo szybki i prosty program, opracowany przez Steina Sorensena. Umożliwia tylko pobieranie i wgrywanie danych z urządzeń. Dostępny dla systemów Windows, Linux i MAC OS. Można go pobrać za darmo ze strony: http://www.gethome.no/stein.sorensen/body_gpsdump.htm
MaxPunkte – Program od D.Münchmeyera. Umożliwia tylko pobieranie i wgrywanie danych z urządzeń. Oprogramowanie można pobrać za darmo ze strony: http://www.maxpunkte.de/cms/ GiPSy – GiPSy Flight Manager to rozszerzenie do przeglądarki internetowej FireFox. Umożliwia pobieranie i wgrywanie danych z urządzeń, ale także analizę lotów.
GiPSy jest udostępniany jako darmowy, opracowany przez Ondřeja Palkovskiego przy wsparciu zespołu XContest http://www.xcontest.org/gipsy/
ParaFligthBook – Narzędzie do planowania i analizy lotów dla systemu Windows. Można go pobrać z http://paraflightbook.de/blog/?lang=pl
Dlaczego nie mogę pobrać tras z mojego urządzenia ?
Aby podłączyć urządzenie Flymaster do komputera, musisz mieć zainstalowany odpowiedni sterownik USB. W przypadku serii B2 sterownik USB można pobrać bezpośrednio ze strony pobierania modelu. Istnieją różne wersje sterowników dla systemów Windows 32-bitowego i 64-bitowego, a także dla systemu MAC. Dla instrumentów serii SD sterownik USB jest zawarty w pakiecie instalacyjnym Designer, więc wystarczy zainstalować odpowiednią wersję Designera.
Jeśli sterownik działa poprawnie (powinieneś być w stanie przesłać nowy układ za pomocą Designera) i nadal nie możesz używać LogFly, sprawdź:
• czy twoje urządzenie ma ostatnią wersję oprogramowania firmware;
• czy używasz najnowszej wersji LogFly;
• czy właściwy port COM jest ustawiony w LogFly. Więcej informacji o LogFly.
Gdzie mogę znaleźć dane przestrzeni powietrznych dla mojego obszaru ?
Wszystkie nowe serie urządzeń Flymaster, poza modelem VARIO, mają mapę przestrzeni powietrznych i funkcje ostrzegawcze. Urządzenia akceptują dane tylko w formacie „Open Air” i mają ograniczenie do 3000 punktów wielokątów. (Zobacz http://www.gdal.org/ogr/drv_openair.html, aby dowiedzieć się więcej o formacie open air). Istnieje kilka źródeł danych o przestrzeniach powietrznych w formacie open air. Przykłady:
http://soaringweb.org/Airspace
Pamiętaj, że pilot powinien być zaznajomiony z obszarem, w którym lata. Urządzenie służy jako pomoc, ale wiele przestrzeni powietrznych może być tymczasowych lub zależnych od czasu, więc pilot zawsze powinien wcześniej zaplanować swój lot.
Jak mogę zarejestrować się w chmurze Flymaster ?
Aby uzyskać dostęp do systemu chmurowego, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
1. Pobierz i zainstaluj oprogramowanie Designer (https://www.flymaster.net/downloads#).
2. Uruchom program Designer;
3. Włącz swoje urządzenie i podłącz je do komputera za pomocą kabla Flymaster;
4. Jeśli nie masz najnowszej wersji oprogramowania, Designer poprosi Cię o aktualizację oprogramowania.
5. Jeśli tak, pozwól Designerowi przeprowadzić aktualizację oprogramowania;
6. Jeśli wszystko jest w porządku, logo instrumentu pojawi się w prawym panelu programu Designer.
7. Kliknij prawym przyciskiem myszy na logo instrumentu i wybierz „zarejestruj instrument”; Wyskoczy okienko z prośbą o nazwę użytkownika i hasło do systemu chmurowego. Jeśli nie masz jeszcze konta, kliknij odnośnik „Utwórz nowe konto”.
8. Po stworzeniu konta powtórz krok 6, aby zarejestrować urządzenie w naszym systemie chmurowym.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie wahaj się skontaktować z pomocą techniczną Flymaster.
Moje urządzenie przestało działać. Co powinienem zrobić ?
Najczęstszą przyczyną problemów z działaniem urządzenia jest problem komunikacyjny podczas aktualizacji oprogramowania firmware. Jeśli taki problem wystąpi, urządzenie nie będzie się już budzić, nic nie będzie można zobaczyć ani usłyszeć. W takim przypadku aktualizacja awaryjna rozwiąże problem. Procedura awaryjna jest taka sama dla wszystkich nowszych serii urządzeń (LIVE SD, NAV SD, GPS SD+, GPS SD, VARIO SD, LIVE, NAV, GPS, VARIO) oraz dla starszych serii urządzeń (B1-Vario, B1-NAV). Procedura jest opisana w następujących punktach:
Jeśli już masz zainstalowane sterowniki USB i instalator oprogramowania firmware, przejdź do kroku 3.
• Pobierz sterowniki USB, instalator oprogramowania firmware i oprogramowanie firmware ze strony naszej firmy.
• Zainstaluj sterowniki USB.
• Podłącz urządzenie do komputera za pomocą dostarczonego kabla USB.
• Uruchom aplikację instalatora oprogramowania firmware dla twojego urządzenia i systemu operacyjnego.
• W aplikacji wprowadź ścieżkę do oprogramowania firmware (np. C:/Downloads/Live.fmf) i kliknij przycisk „Wyślij oprogramowanie”. Pojawi się komunikat „czekanie na urządzenie Flymaster…”.
• Dla nowych serii urządzeń jednocześnie naciśnij klawisze (Menu) i (Strzałka w dół) przez co najmniej dwie sekundy.
• Dla starszych serii przytrzymaj przycisk „Menu” i włóż wykałaczkę do otworu resetującego tuż nad złączem USB w taki sposób, aby zresetować urządzenie.
• Zwolnij przycisk resetu, ale nie zwalniaj przycisku „Menu”.
Aktualizacja powinna rozpocząć się automatycznie, a pojawi się komunikat „Programowanie…”, a pasek postępu zacznie się zwiększać. Dla starszych serii urządzeń, gdy pokaże się komunikat „Czyszczenie pamięci…”, zwolnij przycisk „Menu”, jeśli nie, naciśnij i zwolnij ponownie przycisk resetu, aż pojawi się komunikat. Zauważ, że przycisk resetu to mały przełącznik wewnątrz urządzenia, powinieneś poczuć jego kliknięcie. Poczekaj, aż zobaczysz komunikat „Zakończono”.
Pole danych AGL (Above Ground Level) pokazuje "----" lub czasami wydaje się być niedokładne ?
Słaby sygnał GPS: Nieodpowiedni odbiór sygnału GPS może prowadzić do niewłaściwych odczytów AGL. Upewnij się, że urządzenie ma dobre połączenie z satelitami GPS, aby odbiór był stabilny.
Kalibracja wysokości: Sprawdź, czy ustawienia wysokości na urządzeniu są poprawne i zaktualizowane. Prawidłowa kalibracja może pomóc w dokładniejszym odczycie danych AGL.
Ustawienia urządzenia: Upewnij się, że ustawienia urządzenia związane z pomiarem wysokości są poprawne i zgodne z preferencjami użytkownika.
Jeśli problem z wyświetlaniem danych AGL nadal występuje, najlepiej skontaktować się z pomocą techniczną Flymaster.
Jak mogę pobrać pliki danych dotyczące przestrzeni powietrznych i dane AGL ?
Wszystkie modele (z wyjątkiem VARIO ) mogą odczytywać dane z karty SD. Obecnie Flymaster udostępnia dane w specjalnym formacie na temat przestrzeni powietrznej na całym świecie i danych AGL. Łączny rozmiar plików danych o przestrzeniach powietrznych i AGL wynosi 10,2 GB.
Aby pobrać pliki, wykonaj następujące kroki:
- Pobierz plik World Ground Level z naszego serwera internetowego. Proces pobierania może trwać bardzo długo, a Twój dostawca usług internetowych może naliczyć opłaty, ponieważ pliki są OGROMNE;
- Pobierz plik World Airspaces dla serii SD z naszego serwera internetowego;
- Po zakończeniu procesu pobierania, rozpakuj i skopiuj wszystkie pliki *.fgl i plik world.frd do głównego katalogu karty SD za pomocą komputera (pliki nie mogą być kopiowane bezpośrednio na kartę SD za pomocą urządzenia). Pojemność karty SD powinna wynosić ponad 10,2 GB (zalecana jest karta SD o pojemności 16 GB klasy 10);
- Poprawnie wyjmij kartę z komputera i włóż ją do urządzenia, automatycznie wykryje odpowiednie dane dla Twojej lokalizacji.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie wahaj się wysłać e-maila do wsparcia technicznego Flymaster.
Dlaczego nie mogę pobrać tras z mojego urządzenia przy użyciu programu GPSDump ?
Aby podłączyć swój instrument Flymaster do komputera, musisz zainstalować odpowiedni sterownik USB. W przypadku serii B2 sterownik USB można pobrać bezpośrednio ze strony pobierania modelu. Istnieją różne wersje sterowników dla systemów Windows 32-bitowych i 64-bitowych, a także dla systemu MAC. Dla instrumentów serii SD sterownik USB jest zawarty w pakiecie instalacyjnym programu Designer. Wystarczy zatem zainstalować odpowiednią wersję Designera.
Jeśli sterownik działa poprawnie (powinieneś móc przesłać nową konfigurację za pomocą Designera) i nadal nie możesz używać programu GPSDump, sprawdź, czy:
- twój instrument ma zainstalowaną ostatnią wersję oprogramowania firmware;
- używasz najnowszej wersji programu GPSDump;
- ustawiony jest właściwy port COM w programie GPSDump.
Jak mogę zoptymalizować czas pracy baterii mojego urządzenia ?
Wszystkie urządzenia Flymaster używają baterii litowo-jonowych. W porównaniu z tradycyjną technologią baterie litowo-jonowe ładują się szybciej, dłużej działają i mają większą gęstość mocy, co pozwala na dłuższy czas pracy.
Bateria litowo-jonowa Flymaster używa szybkiego ładowania, aby szybko osiągnąć 80% pojemności, a następnie przełącza się na wolniejsze ładowanie. Czas potrzebny do osiągnięcia tych pierwszych 80% będzie różnić się w zależności od ustawień i rodzaju ładowanego instrumentu. Ten łączony proces pozwala nie tylko szybciej wznowić latanie, ale także przedłuża żywotność baterii.
Instrukcja FLymaster GPS DUMP ?
Instrukcję obsługi urządzeń Flymaster z programem GPSDump można zobaczyć w krótkim podręczniku, który można pobrać Tutaj – kliknij w link.
Program Flymaster Designer nie uruchamia się, pojawia się komunikat: brakuje pliku FTD2XX.dll ?
Komunikat „Brakuje pliku „FTD2XX.dll” pojawia się, gdy wcześniej nie zainstalowano sterowników USB. Pobierz i zainstaluj sterowniki ze strony internetowej producenta dla swojego systemu operacyjnego. Po co najmniej jednokrotnym podłączeniu urządzenia problem powinien zniknąć
Co to jest FLARM ?
FLARM (Flight Alarm) to system elektronicznej detekcji kolizji stosowany w lotnictwie ultralekkim, szybowcowym i paralotniowym. Jest to urządzenie transponderowe, które emituje sygnały radiowe i odbiera je od innych statków powietrznych w okolicy. FLARM analizuje te sygnały, identyfikuje inne statki powietrzne oraz oblicza ich wzajemne odległości i kierunki lotu. Dzięki temu piloci mogą reagować na potencjalne zagrożenia kolizją i podejmować odpowiednie manewry, aby uniknąć niebezpieczeństwa. FLARM jest szeroko stosowany w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym w celu zwiększenia bezpieczeństwa lotów.
Kominiarz ! Co to za funkcja ?
Kominiarz / Buzzer jest tak nazywany ze względu na swoje zadanie jakie spełnia. Dźwięk Kominiarza pojawia się, gdy współczynnik wznoszenia jest bliski, ale jeszcze nie osiągnięty, określonego progu wznoszenia.
Wartość ta jest ustawiana między 0 a 9, gdzie każda jednostka odpowiada 0,1 m/s, czyli 3 to 0,3 m/s. Odejmując tę wartość dziesiętną od progu wznoszenia, otrzymamy wartość, od której GPS M zacznie skrzeczeć.
Na przykład, przy domyślnych wartościach GPS M, próg wznoszenia wynosi 0,1 m/s, a buzzer to 3 (0,3 m/s), brzęczenie zacznie się przy -0,2 m/s, ponieważ 0,1 – 0,3 = -0,2. W tym przypadku przy 0,1 m/s bezpośrednio poniżej progu wznoszenia, GPS M będzie wydawać ciągły dźwięk o zmiennej wysokości częstotliwości, zaczynając od około 100 Hz aż do ustawionej podstawowej częstotliwości, przy której emitowany jest pierwszy dźwięk. Jest to dźwięk kominiarza, który może przypominać dźwięk warkotu. Ustawienie wartości Kominiarza na W wyłączy funkcję Kominiarza. Chociaż jego dźwięk może być bardzo irytujący na ziemi, staje się niesamowitym towarzyszem w locie, pozwalając pilotowi na wyłapanie termiki, którą zwykle by przegapił.
Praktyczny przykład zalety funkcji kominiarza można zobaczyć na poniższym rysunku. W tym przykładzie obaj piloci opadają z prędkością -1,0 m/s. Pomarańczowy paralotniarz ma GPS M, dla którego próg wznoszenia jest ustawiony na 0,1 m/s, a parametr Kominiarz/Buzzer na 3 (0,3 m/s).
Zielony paralotniarz ma typowy wariometr, dla którego próg wznoszenia jest ustawiony na 0,1 m/s. Jak pokazuje rysunek, gdy obaj piloci wchodzą w termikę, nikt nic nie słyszy. Powietrze unosi się z prędkością 0,1 m/s, ale obaj piloci opadają z prędkością -0,9 m/s. W drugiej strefie termiki 63 powietrze unosi się z prędkością 0,8 m/s, więc piloci opadają z prędkością -0,2 m/s. W tym momencie pomarańczowy pilot zaczyna słyszeć skrzeczenie kominiarza swojego GPS M, co pomaga mu w skoncentrowaniu się na termice, podczas gdy zielony pilot nadal nie jest świadomy istnienia termiki. W końcu, w trzeciej strefie, powietrze unosi się z prędkością 1,2 m/s, więc obaj piloci wznoszą się z prędkością 0,2 m/s. Pilot GPS M zaczyna słyszeć dźwięki swojego wariometru… beep… beep…, a dopiero wtedy zielony pilot słyszy pierwszy dźwięk ze swojego wariometru.